Rabu, 1 Jun 2011

Cerpen : Bidadari (Part 1)

Ini cerpen panjang aku yang paling aku suka heheh.... masa nie niat dihati berkobar-kobar nak jadi penulis..tapi sekarang tak kesampaian lagilah... cerpen ini aku buat time aku cuti sem  masa di UiTM dulu... ok untuk korang semua layannnnnnnnn....


BIDADARI

“Bidadari?!!.” Bagai nak rak Ajed ketawa. Kata-kata Hariz tak masuk akal. Bidadari?. Zaman moden macam sekarang  mana ada bidadari. Lainlah zaman fairly tales.
“Aku cakap betul. Aku berani bersumpah. Aku tengok dengan mata kepala aku sendiri. Takkan kau tak percaya pada aku?.” Hariz cuba mempertahankan kata-katanya. Buat apa dia nak menipu dalam hal-hal karut macam ni. Buang masa saja.
Dia nampak sendiri , bagaimana ayunya bidadari itu berbaju kurung dan berselendang putih. Gerak-gerinya, lengang-lenggoknya tak ubah seperti puteri kayangan yang pernah diceritakan oleh arwah datuknya dulu. Senyuman bidadari itu mampu membuatkan dirinya tak tidur lena. Senyuman yang mampu mencairkan egonya. Senyuman yang seolah-olah sudah sebati dengan hidupnya. Seolah-olah dia mempunyai pertalian rapat dengan bidadari itu sebelum ini.
“Sorrylah Riz. Bukan aku tak nak percaya, tapi cuba kau ikut logik akal. Mana ada bidadari pakai baju kurung!. Setahu akulah, kat tv tu semuanya pakai gaun labuh, dressing punyalah cantik mengalahkan ratu-ratu cantik yang ada di dunia nie. Lagipun malam-malam buta dia muncul, tak ke pelik!. Aku rasa kau bermimpi kot?,” duga Ajed masih tetap tak percaya .
“Alah itu bidadari dekat barat, dekat bandar. Ini bidadari dekat kampung, mestilah pakai baju kurung!. Percayalah Ajed, aku tak tipu,” akui Hariz bersungguh-sungguh.
“Emm…mungkin orang biasa jer tu. Mungkin orang kampung sini jugak. Aku rasalah, baik kau siasat dulu. Apa macam?.” Ajed memberi cadangan. Hariz termenung sejenak dan akhirnya mengangguk setuju.
“Mungkin juga. Hah.. apa kata kalau aku siasat malam ini. Okey tak?,” soal Hariz meminta pendapat Ajed.
“Emm..okeylah tu. Aku doakan semoga kau berjaya. Amin.” Sokong Ajed dengan senyum sinis. Malas lagi dia nak bersoal-jawab dengan Hariz. Biarlah Hariz dengan bidadari igauannya dan aku dengan Arissa. Getus Ajed di dalam hati sambil mengumpul rumput-rumput kering yang baru disabitnya sebentar tadi ke sisi Arissa.
“Tapi, tak akan aku nak pergi sorang-sorang?.” Hariz bersuara mengharapkan sesuatu. Ajed memandang tepat ke wajah Hariz. Hariz sengih kambing. Tak ubah seperti kerang busuk.
“Tak akan aku?!!,” soal Ajed seakan-akan faham dengan maksud Hariz. Hariz angguk. Ajed mengeluh panjang. Cis! Aku jugak yang kena.
“Aku! emm..sorry Riz. Aku ada err..err.”
“Kau ada dating ke?. Dengan siapa?. Tak sangka baru berapa tahun jer aku pergi belajar dekat KL, kau dah ada berpunya. Tak apalah. Aku malas nak kacau daun, nanti apa pulak dia kata…”
“Woi! woi Riz!…apa nie!?. Cis memalukan kaum lelaki jer. Aku ada kelaslah!. Ish lecehlah cakap dengan kau nie!,” jerit Ajed sambil melepaskan keluhan panjang dengan sikap Hariz. Dia nie kalau tak menyusahkan aku tak sah.
Hariz senyum malu. Alamak teroverlah pulak. Cis menjatuhkan maruah aku sabagai seorang lelaki. Tapi inilah peluang aku. Peluang untuk aku mencuri hati ‘bidadari’ yang telah sekian lama bertahta di hati ini. Bidadari?. Emmm.
Kan senang kalau kau cakap awal-awal ada kelas. Taklah aku buat andaian salah. Haaa kelas apa?.”
“Err…errr..adalah,” jawab Ajed gugup tanpa memandang wajah Hariz. Nak kelentong apa nie?. Takkan nak berterus-terang?. Gila!. Kalau Hariz dapat tahu aku pergi ke kelas Fardu Ain, alamat kiamatlah dunia dengan gelak tawanya yang tak ubah macam gergasi. Lagipun jatuhlah maruah aku!. Malu beb!. Seorang mafia yang paling brutal di abad ini pergi ke kelas Fardu Ain dan yang paling memalukan, baru sekarang nie nak belajar. Dah tua-tua bangka baru nak ingat Tuhan. Tapi itu kira okeylah, baru 23 tahun, muda lagi. Kira masih tak terlewat lagi kan?. Biasalah orang kampung, benda-benda macam inilah yang nak dihebohkan. Nak tunjuk kebodohan dan kelemahan orang lain. Sebab ini jugalah, masih berlambak-lambak lagi manusia yang separuh abad tak tahu apa benda pun pasal ilmu Fardu Ain. Mana tidaknya, bila tersedar dan insaf, bila nak tergerak berbuat baik dan belajar yang baik-baik terutama ilmu akhirat ini, orang lain  mulalah mengutuk, menghina, mencemuh dan macam-macam lagilah. Hingga niat yang baik itu terkubur semula. Tapi aku tahu, Hariz tak seperti itu. Paling kurang pun kalau dia tahu perkara itu, tentu dia ketawa macam setan, lepas itu berkhutbah panjang berjela menyokong niat aku tu. Gerenti punya.
“Woi!!. menunglah pulak. Soalan aku tak berjawab lagi. Kelas apa?!,” sergah Hariz bila melihat Ajed terdiam seketika. Ajed senyum malu.
“Emm..adalah!. yang kau sibuk sangat apasal?!. Ini tidak berkaitan dengan yang hidup atau mati dan terutama pada kau!. Faham ?!.”
“Eleh! Itupun nak berahsia dengan aku. Kau pontenglah kelas tu demi aku…”
“Ewah-ewah sedapnya bercakap. Demi dia konon. Nenek aku tu mana kau nak campak?. Cit poorah!.” Hariz ketawa panjang. Ajed tarik muka masam tetapi jauh di sudut hatinya, dia terusik dengan kata-kata Hariz.

bersambung.... jeng...jeng..jeng..:D

2 ulasan:

bidadarindu berkata...

cepat la sambung...dah x sabar nak baca nie...he he..free beb..

kau buat la novel online..satu bahagian baca bayar lima posen ker......jadi la...sehari kalau ada 50 org baca,dapat la RM25..sebulan dapat terbit 4 bahagian atau 4 kali dapat la RM100..

satu blog sebulan rm100...buat la 4,5 blog...dapat la 400 ratus ke 500...lepas bayar duit keta..he he..

impian dulena berkata...

uishh idea yang bagusss.... tapi sapa nak buat?? kalau semua aku buat mmg tak jalan daaa.... hehehe